Case

Stein Arne Nistad

Itera, rådgiver

Jorunn Aarskog

Itera, konseptutvikler og rådgiver

Er det definert eller implementert? – en kort historie om endringsledelse som funker

Det er kjipt når gode ideer og fantastiske løsninger møtes med hoderysting og oppgitte sukk av de som skal bruke dem. Gode råd er dyre når effekten og lønnsomheten uteblir og det som en gang var et strålende prosjekt står i fare for å havne rett på søppeldynga.

Årsaken er ofte den samme: Organisasjoner i endring glemmer det viktigste – folka.

Endringsledelse er viktig og undervurdert. Det handler om planlegging og kommunikasjon, om å få organisasjonen med på laget, om å skape endringsfortellinger som folk tror på og indentifiserer seg med. Aktiviteter og kommunikasjon som skaper motivasjon, medvirkning og entusiasme.

I dette foredraget møter du «Kåre». Frontfiguren i et svært vellykket endringsprosjekt som berørte neste tusen medarbeidere. Du hører hva vi gjorde. Om hva som skal til for å skape varig endring. Om hvilke virkemidler vi brukte, om effekten, målingene og metodene. Men også om hva vi gjorde feil.

Og aller viktigst – hvorfor «Kåre» lever i beste velgående og har blitt en del av språket og kulturen.

Om Stein Arne Nistad

Stein Arne er forfatter, journalist og kommunikatør. Han er rådgiver i Itera og har tretti års erfaring fra IT- og kommunikasjonsbransjen. Han arbeider spesielt med strategiske spørsmål og utfordringer knyttet til endringsledelse og teknologiens konsekvenser for organisasjoner og individer. De siste fire årene har hun vært sentral i arbeidet med bedre kundeorientering i KLP (Redd Kåre). Stein Arne har utgitt flere fagbøker om Internett og sosiale medier og to kritikerroste romaner.

Om Jorunn Aarskog

Jorunn er konseptutvikler og rådgiver i Itera. Hun brenner for god kommunikasjon i digitale og ikke-digitale kanaler. Med 20 års erfaring fra kunde- og byråsiden, har hun utviklet en rekke konsepter for store og små kunder. Hun utmerker seg ved å bruke illustrasjoner og strategiske tegninger i arbeidet. Det engasjerer teamet og gjør ideer og løsninger enklere å forstå. De siste fire årene har hun vært sentral i arbeidet med økt kundeorientering i KLP (Redd Kåre). Initiativet har gitt svært gode resultater. Hun bruker gjerne verktøy fra Tjenestedesign og Design Thinkink, men har erfart at Redd Kåre-metoden fungerer på det meste.