Case

Jørgen Blindheim

Behalf, seniordesigner og -utvikler

Klassekampen: Strøm på papir

Klassekampen spiller en viktig rolle i norsk samfunnsdebatt, og er en av få norske aviser som stadig øker opplaget. Avisen hadde imidlertid ikke oppnådd den samme synligheten digitalt.

Oppdraget var å sørge for at Klassekampen skulle lykkes på nett. De måtte tenke nytt og annerledes rundt presentasjon av artikler – og håndtering av reklame. De ønsket ikke å konkurrere med de etablerte nettavisenes kontinuerlige oppdateringer. I stedet for øyeblikksbildet ville de gi leseren et redaksjonelt utvalg som gir overblikket som hører med i en dagsavis. Ikke minst ville de gjenskape følelsen av “å lese dagens avis” på nett.

Arbeidet har vært et tett tverrfaglig samarbeid mellom redaksjon, designere og utviklere, med løpende testing og intervjuer med lesere.

Konseptet ble å “sette strøm på papir” – å gjenskape det som funker bra med papiravisa. Vi ville gi folk dagens avis—og la dem lese den ferdig. Noe som bryter med den evige strømmen av uprioriterte nyheter andre nettaviser tilbyr.

Jørgen Blindheim vil fortelle om opp- og nedturer. Hvordan de jobbet. Hvordan de kontinuerlig brukertestet. Avgjørelsene de tok. Og vise masse eksempler: ting som er med i den digitale utgaven, og ting som ble kuttet.

Om Jørgen Blindheim

Jørgen jobber i det nyoppstartede designbyrået Behalf med alt fra interaksjonsdesign, visuell kommunikasjon og dypt ned i teknologi.

Han er opptatt av at designet skal støtte opp under en brukeroppgave eller et budskap. Med en variert bakgrunn fra noen av Norges mest profilerte merkevarer til små oppstartsselskaper har han en veldig fleksibel tilnærming til roller og prosess, og liker å lage gull av gråstein.

Ved å kombinere kreativitet, design og teknologi tror han at man får til de beste løsningene som skaper resultater.