Case
Kristoffer Lium

Kristoffer Lium

Tilgjengelighet som konkurransefortrinn – Hvorfor og hvordan man bør jobbe for å nå ut til alle.

Å utvikle gode, digitale brukeropplevelser er ikke enkelt. Det er mange hensyn å ta, både når det gjelder målgruppe, formidling, design og kode. Altså finnes nok dem som opplever universell utforming som en unødig tilleggsoppgave – enda en ting å tenke på. Men det lønner seg faktisk å jobbe med dette. Ikke for å være grei eller flink, men for å nå ut til flere og lykkes bedre.

NRK begynner å bli gode på universell utforming på nett, men slik har det ikke alltid vært. Først de siste årene har vi for alvor fått opp farten på dette arbeidet. Nå jobber vi med å lage tilgjengelige, digitale produkter hver dag. Det gjør vi, fordi vi tror at tilgjengelighet ikke er en enkelt innsats, men snarere et tankesett. Man må åpne øynene for de mange og ulike behovene som finnes hos et sammensatt publikum. Og ta utfordringene på alvor. Gjør man det, gir innsatsen resultater.

Vi ønsker å vise konkrete eksempler på universell utforming, både som filosofi og i praksis fra et brukerperspektiv. Du vil derfor bli tatt med inn i tankene bak, og demonstrasjon av, Ny funksjonalitet i NRKs videoavspiller, våre egne komponenter for nett og hvordan vi tilgjengeliggjorde skjermopptak av Snap Chat-dialoger.

Om Kristoffer Lium

Kristoffer er Digital Tilgjengelighetsekspert hos NRK. Der arbeider han både strategisk og praktisk med tilgjengelighet i hele organisasjonen. Slik har han mulighet for daglig å tenke ut, lage og teste ny kode og teknologi i NRKs sterke og hyggelige fagmiljø.

Det som inspirerer han mest er å finne løsningene som gjør NRK bedre og mer tilgjengelig for publikum. Hele publikum.

Av utdanning har han en bachelorgrad i Informatikk, design og utvikling av IT-systemer.