Foredrag

Tuva Lunde Smestad

Fjord, Service- og Interaksjonsdesigner

Chatbot, Personlighet og UX

Det er estimert store verdier i sparte kostnader for bedrifter som implementerer chatboter. Dessverre viser det seg gang på gang at brukerne oppfatter chatboter som ubrukelige, poengløse og dumme. Chatbotene mestrer ikke naturlige og menneskelige interaksjoner.

Vi som designere må derfor ta et steg tilbake og forstå hvordan vi kan snu denne trenden.

Dette foredraget tar for seg hvorfor vi må fokusere på personlighet når vi skal designe gode chatbot brukeropplevelser. For det viser seg at personlighet kan brukes som et verktøy for å veilede designprosessen, forbedre brukeropplevelsen, og styre hvordan brukerne oppfatter chatboten.

Presentasjonen vil gi innsikt i hvilke faktorer som påvirker hvordan mennesker oppfatter chatboter, hvordan personlighet påvirker brukeropplevelsen, og hvordan designere kan gå frem for å designe den riktige personligheten for brukerne.

Om Tuva Lunde Smestad

Tuva jobber som service- og interaksjonsdesigner i Fjord. Hennes store lidenskap er brukskvalitet og menneskelige faktorer – og hun har fordypet seg i chatboter og personlighetsteori. Tuva ønsker å skape naturlige og gode brukeropplevelser, og er opptatt av at løsningene tilpasser seg menneskene som bruker de og ikke omvendt.