Foredrag

Alexander Fjelldal

Innoventi, Kreativ leder og musikknerd

Drop Dribbble, hør på Phil Colllins

Du leter etter inspirasjon på feil sted!

For en designer er Pinterest, Behance, og Dribbble inspirasjonskilder som er lette å ty til. Men disse tjenestene forteller bare om innspurten på designprosjekter, ingenting forutsetninger og prosess.

Påstand: En designer har mye mer å lære av hvordan suksessrike popmusikere jobber enn å bla seg gjennom side på side med eyecandy.

I foredraget forteller Alexander hva han har lært av musikere om design. Innsikter som han tror også andre designere , og sikkert også andre, kan bruke i prosjektene sine.

  • Iggy pop og David Bowie: Du trenger ikke være inspirert for å levere kvalitet.
  • Wilson Pickett – First you harmonize, then you customize. Du må oppfylle sjangerkrav før du skaper særpreg.
  • Phil Collins – Phil er kongen av skilsmisselåter. Hans mantra: si det som det er. Ikke vær smart. Når man feiler som designer, er det ofte fordi man overkompliserer.
  • Brian Eno (produsent for U2 m.fl) – Bruk en kortstokk for å sparke i gang det kreative arbeidet når du kjører deg fast
  • AC/DC – gjenta deg selv, overdriv, bruk klisjeer. Fordyp deg i det du kan best. Du trenger ikke kunne alt

Dette er et gøy og ganske personlig foredrag med mange uventede innsikter i designmetode.

Om Alexander Fjelldal

Kreativ leder i Innoventi, et design- og kommunikasjonsbyrå i Arendal. Tidligere jobbet i Making Waves.

Jobber med alt fra designledelse og forskingssystemer til øletiketter og litteraturfestivaler.