Foredrag

Janniche Øyen

Sans, tjenestedesigner og Daglig leder

Gevinstkart: For å oppnå gevinster av designarbeid må du sette mål!

Hvordan se sammenhenger mellom tiltak, endring og gevinst med Gevinstkart

Offentlig sektor krever at tjenesteutvikling skal være brukersentrert. De krever også at endring skal føre til gevinster. Designere er eksperter på å se brukeren og generere ideer, men vet vi hvordan vi skal overbevise oppdragsgiver om at et tiltak kan føre til en gevinst? Og er vi eksperter på å sette mål?

Min hypotese er at vi er for dårlige.

Janniche skal vise dere hvordan Gevinstkart kan brukes for å rydde opp i hodet til både deg og oppdragsgiver. Gevinskart er et enkelt verktøy som er mye brukt I offentlig sektor, og som får deg til å tenke nøye gjennom hvilke tiltak som fører til endringer som fører til gevinst.

Om Janniche Øyen

Janniche leder designselskapet Sans, og er like ivrig som sinnataggen Mike Monteiro når det kommer til at designere må ta forretning på alvor. Hun er bare mindre sinna og med mindre banning. Men hun låner sitatene hans med glede: «You’re going to have to learn how to do goal-driven work! Design is not about expressing yourself. Design is not about following your dream. Design is not about becoming a creative.