Hva er manipulerende design? og hvordan ser det ut i praksis? Hva er lov? Og hva mener forbrukerne? Hva kan bransjen gjøre?
Forbrukerrådet har i en årrekke undersøkt manipulerende design hos teknologigigantene, og har klaget inn både Google og Amazon for brudd på henholdsvis personopplysningsloven og markedsføring. Europakommisjonen tvang i fjor sommer Amazon til å endre praksis i sin utmeldingsprosedyre som en følge av klagen.
Høsten 2022 så Forbrukerrådet nærmere på manipulerende design i Norge og vil dele erfaringer og diskutere med deltakerne på Yggdrasil-konferansen.
Om Finn Myrstad
Finn Lützow-Holm Myrstad er fagdirektør i Forbrukerrådet, hvor han blant annet arbeider med personvern, IKT-sikkerhet, manipulerende design og digitale rettigheter mer generelt. Han leder også digitalkomiteen i det transatlantiske forbrukernettverket, TACD, med 80 medlemsorganisasjoner fra begge sider av Atlanteren. Han var medlem av den norske personvernkommisjonen fra 2020-2022 som utredet personvernets stilling i Norge.
Arbeidet i Forbrukerrådet har blant annet involvert analyser av apper, manipulerende design og internettilkoblede dingser, som har ført til flere klager til Forbrukertilsynet og Datatilsynet.
Myrstad har holdt foredrag på Harvard, Princeton, SXSW, G20, Europaparlamentet og sist på TED-scenen i New York. Dette gleder vi oss til!