Bærekraft er alltid elefanten i rommet når det skal kommuniseres. Det pakkes inn i silkepapir i redselen for å trå feil. Eller verre – det snakkes ikke om i det hele tatt. Går du inn for endring, blir det bråk, sa Erna Solberg.
La oss bråke – masse.
Min påstand er at uten kreativitet og kommunikasjonens kraft er det umulig å få med folk på den endringen som må til. Av med silkepapiret og frem med roperten! Det finnes ingen fasit, selv om det kan virke sånn. For det er noe magisk med kommunikasjon, hvordan noen ord og bilder kan forandre hvordan man ser på en merkevare eller et selskap. Skape tro på at det går an.
Så hvordan kan kreativitet i bærekraftskommunikasjon bidra til endring?
Du får gode eksempler på at det går an å tenke annerledes, både prosjekter Marius selv har vært med på, og andres. For det finnes mange måter å snakke om bærekraft på.
Om Marius Eriksen
Marius er en strateg og merkevarebygger med 25 års erfaring fra reklame-, PR- og markedsføringsbransjen. Han er i dag rådgiver og partner i det kreative byrået POL, et søsterselskap av Try. Marius brenner for de gode ideene og for å utfordre konvensjonell markedsføring, og står bak en rekke prisbelønte kampanjer i både inn- og utland.