Designere er veldig gode kameleoner. Noen er så dyktige til å tilpasse seg, fasilitere og samle alle trådene, at de kanskje glemmer at de også må være med å ta veivalg og sørge for at det er riktig produkt man har valgt å satse på. Fortsatt er det sånn at en del (ikke-designere) tenker at en designer sin jobb er å sørge for et brukervennlig og on-brand grensesnitt. Og selvfølgelig holde workshops da.
“Make the right product” og “make the product right” er to ulike faser, og en produktdesigner hører hjemme i begge. Men å finne ut hva som er riktig produkt, og gjøre det bra er ikke lett. “Product is hard” som Marty Cagan sier, og mange bedrifter bygger produktteam og ansetter produkt-eiere og -ledere for å lykkes i produktarbeidet.
Men hvilke faktorer kan du som designer tenke på for å ta mer eierskap inn i produktavgjørelsene? Jeg ønsker å foreslå noen navigasjonsprinsipper vi designere kan bruke for å styre produkt-skuta mot sin “Nordstjerne”.
Om Maria Skaaden
Maria er interaksjonsdesigner og konsulent i Bekk. Hun studerte industriell design på NTNU, men etter en sommerjobb som industridesigner innså hun at hun var litt for utålmodig til å bli en fysisk produktdesigner og ble interaksjonsdesigner isteden. Etter mange år som konsulent, tok hun rollen som Head of UX i en scale-up for å komme nærmere produktet. I sitt foredrag ønsker hun å dele av sine erfaringer og sette fokus på hvordan designere kan ta mer eierskap inn i produktavgjørelsene.