Foredrag

Anniken Ore Larssen

Schibsted Tech Experiments, Product Manager

A peak into the reality of Generation Z

Etter å ha dykket inn i hverdagen til Generasjon Z høsten 2019 har Anniken Ore Larssen konkludert med én ting: at hun i en alder av 27 føler seg gammel.

Hun har sett på trender og i samarbeid med FINN gjort et omfattende innsiktsarbeid for å se om trendene stemmer med norsk ungdom.

Presentasjonen gir et innblikk i generasjonen som ikke kjenner til noe «før» og «etter» internett, smarttelefoner og sosiale medier – som navigerer digitale flater i superfart, filtrerer informasjon på et øyeblikk, og håndterer mange skjermer samtidig.

De er kreative, opptatt av å uttrykke sin identitet, informerte konsumenter, samfunns- og klimaengasjerte. De ser tvers igjennom den perfekte reklameplakaten din – her er det autentisitet som gjelder, f.eks. i form av «honest reviews» på Youtube. De bruker, ikke overraskende, mesteparten av tiden sin i sosiale medier og videobaserte tjenester.

Hva gjør dette med relasjonen til tradisjonelle nyhetsmedier og markedsplasser?

Om Anniken Ore Larssen

Anniken har master i Innovasjon og Entreprenørskap fra Indøk på NTNU og skrev master om innovasjon i store organisasjoner: Hvordan skal man balansere det å utvikle nye ting med å forbedre det man allerede har?

Dette er nå en problemstilling hun møter hver dag gjennom eksperimentene hun kjører rundt om i Schibsted. Teamet hun er en del av, Tech Experiments, følger med på trender utenfor organisasjonen – utvikling av ny teknologi og endring i bruksvaner.De  jobber i prosjekter sammen med andre team (f.eks. FINN, VG, Aftenposten) og hjelper dem å se framover og eksperimentere med disse trendene. Dette kan være nye brukergrensesnitt som AR og voice, nye historiefortellingsformater, eller måter å tenke rundt personvern og data.

I det siste har de forsket mye på Generasjon Z for å prøve å forstå hvordan produktene våre vil møte behovene til morgendagens konsumenter.

Når Anniken ikke jobber går hun på kunstskole og er yogalærer.