Workshop
Trond Lyngbø, Senior SEO Consultant and Founder at Search Planet AS.

Kåre Garnes

Elkjøp Nordic, Content Performance Manager

Trond Lyngbø

Search Planet, Gründer og SEO rådgiver

Innholdsworkshop: Hvordan jobbe praktisk med organisk synlighet (SEO)

I denne workshoppen går vi igjennom noen av nøkkelfaktorene for å lykkes med organisk synlighet, og deler noen modeller og praktiske verktøy for å løfte SEO fra en nøkkelordsøvelse til noe som faktisk gjør deg relevant for dine potensielle brukere.

  • Hvilke grunnprinsipper gjelder for SEO i 2020
  • Keyword/Topic research: Hvordan finne ut hva potensielle kunder og brukere egentlig leter etter
  • Kjernemodellen: Hvordan koble nøkkelord til reelle brukeroppgaver
  • Innholdskvalitet: Hvordan sikre kvalitet og effekt av innholdet
  • Ole Brumms tommelfingerregel for bedre titler og overskrifter

Gjennom teori og øvelser vil vi ta for oss praktisk SEO innholdsarbeid. Vi vil ta utgangspunkt i ord eller temaer deltagerne ønsker å jobbe med og vise verktøy og metoder for å tiltrekke mer trafikk fra søkemotorene.

Deltagerne bør ha med pc/mac.

Vi kommer ikke til å snakke om teknisk SEO eller lenkebygging.

Om Kåre Garnes

Kåre lang fartstid som SEO rådgiver i Making Waves, iProspect og IXD, der han også var en ivrig bidragsyter til den populære, nå nedlagte bransjebloggen Kuttisme. Han har jobbet med kunder som SAS, Codan Forsikring, SATS, Sprell, Handelshøyskolen BI, Apollo, ATEA og mange mange flere. Han jobber nå i Elkjøp Nordic, der han samarbeider med 4 ulike språkteam for å skape innhold som ikke bare blir funnet i Google, men som også hjelper brukerne å velge riktige produkter og forstå hvordan de tas i bruk.

Er det en ting Kåre brenner for er det å bryte ned barrierer mellom søkemotoroptimalisering (SEO) og UX. Som han sier: «SEO er egentlig UX når brukeropplevelsen starter i søkemotoren, og en viktig del av arbeidet med å forstå brukeren er å forstå hvilke ord hun bruker.  Hva er det hun googler når hun har et problem din organisasjon kan hjelpe med? Og hvilke signaler gir søkeordene om hvilket innhold hun ønsker å finne?»

 

 

Om Trond Lyngbø

Trond hater ordet «søkemotoroptimalisering». Det er ikke søkemotorene en optimaliserer for, men brukerne. SEO handler om å bruke analyse og innsikt til å sikre at brukerne finner det de er ute etter – sånn at virksomheten tjener penger.

Han har skrevet for fagtidsskriftene Search Engine Land og Marketing Land siden 2011, og er en internasjonalt anerkjent ekspert innen SEO. Hans arbeid har vært omtalt hos Forbes, hvor han er presentert som en av verdens 25 ledende SEO-spesialister.

Han har holdt en rekke SEO-kurs og foredrag, og vært jurymedlem i Gulltaggen Awards. Han er medforfatter av boken Google It: Total Information Awareness (2016).