Forretningskrav og antakelser er ofte utgangspunktet når vi skal designe noe nytt eller forbedre noe. Med en slik tilnærming er det vanskelig å vite om man designer noe brukeren faktisk trenger. Når vi i tillegg ofte støtter oss på innsikt som baserer seg på hva brukeren sier at hen gjør, i stedet for hva hen faktisk gjør, blir vi stuck i en sirup av antakelser fra alle hold. Derfor trenger vi alle å bli bedre på adferdsdesign: en metodikk, filosofi og prosess som tar utgangspunkt i hvordan folk egentlig handler.
Vi kan sikre at vi lager de riktige tingene, ved å sette reell adferdsdata i sentrum. Når vi vet hva vi skal lage, kan vi videre sørge for at løsningen blir utformet på en riktig måte.
I denne workshopen inviterer Preben og Ragnhild deg inn i den fantastiske adferdsdesign-verdenen. Innledningsvis vil du få en introduksjon til hva adferdsdesign er, hvor det kommer fra og hvordan andre designere har benyttet denne prosessen med stor suksess. Deretter skal vi løse case i grupper for å bryne oss på adferdsdesign i praksis. Dere skal benytte spennende verktøy som er utviklet basert på forskning på menneskelig adferd og psykologi.
Vel møtt!
Ragnhild og Preben – to interaksjon- og tjenestedesignere i Bekk har begge vært en del av faggruppen “Psykologi og adferd”, hvor de dykket ned i temaer som stress, motivasjon, kognitive bias, eksperimentering og ikke minst: adferdsdesign. Nå ønsker de å dele sin spennende lærdom med dere!
Om Preben Aas
Preben har mastergrad fra Universitetet i Oslo og har jobbet med kunder som NAV, for eksempel med løsningen for permittering og lønnskompensasjon som kom i starten av Korona. Han har laget tjenester for prester med dødsbudskap i Den norske kirke, og jobber nå med å gjøre Statens vegvesen datadrevet.
Om Ragnhild Finsveen Liven
Ragnhild har en master i industridesign fra NTNU. Hun har tidligere jobbet i SpareBank 1 Forsiking med pensjon for bedriftsmarkedet. I dag sitter hun hos Entur og jobber med de selvbetjente flatene som de tilbyr.