Hvordan få redaksjonen mer engasjert i brukeropplevelsen av det de lager?
Kristine Hellem Aanstad fra Schibsted Media
VG er Norges mest leste nettavis, men kommer brukerne for designet og brukeropplevelsen, eller for å lese nyhetene?
Hvis det er det siste, hvorfor har ikke journalister mer fokus på opplevelsen av å lese innholdet de lager mer enn å følge med på klikk og tall?
I 2023 startet et større kvalitativt prosjekt hvor målet var å skape bedre redaksjonell forståelse av unge brukere ved å la journalistene selv snakke med dem. Her vil du få høre om veien til prosjektet, selve prosessen, hva fungerte, hva som gikk på snørra, og hvordan vi skal prøve å implementere dette i det nye året.
Sal 2
Tirsdag
–
Om Kristine
Kristine har jobbet i Schibsted nesten hele karrieren. Først åtte år som journalist i VG og Aftenposten, før hun endte opp i produktdelen av media. Hun har bachelor i både journalistikk og Informatikk med fordypelse i design, bruk og interaksjon. Jobber i dag som UX-researcher i VG – og brenner for at journalistene skal forstå leserne sine bedre.