Design av intuitive og inspirerende rom for Metaverset

Kim Baumann Larsen fra Viewalk / Dimension Design

Når brukeropplevelser på nett blir tredimensjonale og sosiale ligner de mer på virkelig arkitektur enn på nettsider, og vi vet at designede romlige miljøer påvirker våre følelser, tanker, og handlinger. Samtidig gir det heller ikke mening å gjenskape vår komplekse virkelighet digitalt en-til-en.

Hvordan kan man da skape virtuelle rom slik at de blir både intuitive å navigere, komfortable å være i og inspirerende å besøke?

Kim Baumann Larsen har bakgrunn som arkitekt og har designet en rekke slike rom de seneste årene. Gjennom bruk av egne og andre designeres eksempler vil Kim vise hvordan leksjoner fra arkitekturteori og forskningen innen miljøpsykologi effektivt kan brukes til å skape komfortable, intuitive og inspirerende rom for Metaverset.

De unike fordelene ved virtuelle rom, hva vi kan lære av naturen og hvorfor skeuomorfisme fortsatt er viktig vil bli diskutert.

Eksempler på bruksområder inkluderer kunstgallerier, utstillinger, nattklubber, arbeids- og møteplasser samt prosjekter bygget for nettbaserte plattformer og applikasjoner som kjører på PC- og i VR-briller med spillmotorene Unreal Engine og Unity.

Sal 2

Mandag

Kim Baumann Larsen

Om Kim

Kim Baumann Larsen er medgründer og daglig leder i Viewalk som utvikler treningsspill for telefon og nettbrett, og er kreativ leder i Dimension Design hvor han designer og produserer omgivelser og interaktive applikasjoner innen AR, VR og sanntids 3D.

Utdannet sivilarkitekt ved Arkitektur og designhøgskolen i Oslo og ved University of Houston, regnes han som en av Norges fremste XR eksperter. Kim har jobbet med virtuell arkitektur og interaktiv design for omsluttende opplevelser siden hans første jobb i VR startup’en CyberSim i Houston i 1995, og han har vunnet flere priser og nominasjoner for sin design innen VFX, virtuell og utvidet virkelighet.

Flere lignende foredrag