Når klikkene våre forurenser – hvordan ta klimaansvar i en digital verden

Eivind Skogen fra Netlife

Internettet har en stor designfeil – det er så mye enklere å legge til enn å ta bort. Dette har ført til at den digitale verden har et enormt og ofte oversett klimaavtrykk. Fra streaming av filmer og serier til ubevisst og overflødig digital lagring, forbruker vi enormt med energi og skaper store CO2-utslipp.

Vi kaller det digital sløsing, og problemet er reelt og krever både bevissthet og handling. Innholdsrådgivere, teknologer, designere og alle oss andre som lagrer greier digitalt bør gjøre vårt ytterste for å minimere dette, Ved å fokusere på bærekraftig design, begrense unødvendig innhold, oppmuntre til dataopprydding, samt slette ting vi ikke bruker kan vi redusere det digitale fotavtrykket vårt. Vi må investere i varige digitale verdier og ta ansvar for den reelle konsekvensen av våre daglige digitale aktiviteter.

Men hva i all verden betyr dette for din jobbhverdag? I dette foredraget lærer du hvordan kan ta hensyn til miljøet når du skriver, designer, lager eller bestiller digitale ting. Slik at du kan lage bra greier for både mennesker og kloden!

Sal 3

Tirsdag

Eivind Skogen

Om Eivind

Eivind Skogen er tidligere kommunikasjonsrådgiver med hjerte for digitale historier som skaper varig endring. Han har vært ansvarlig for flere store norske merkevarer sin tilstedeværelse digitalt og har i tillegg brukt flere år på å få Oslo-folket til å bevege seg smartere og grønnere. Nå bruker han tiden sin som innholdsdesigner i Netlife.

Eivind liker å lage bra greier som funker. Om det er en ny mobilitetstjeneste, et digitalt fagbibliotek, en festival eller et skjema på en kommunal nettside er egentlig ikke så farlig. Så lenge det skaper en god opplevelse for de som bruker greiene, og et minimalt avtrykk på kloden vår.

Flere lignende foredrag